Dit artikel schreef ik in het voorjaar van 2008, na al die jaren heb ik er zelf nooit iets over gehoord, dat zal wel met een duidelijke reden zijn. In het boek komt duidelijk naar voren dat de kerk de figuur Jezus enorm heeft aangepast.
Afgelopen maandag liep ik in de bibliotheek en kwam een boek tegen met de titel: "Het Familiegraf van Jezus. Dé ontdekking die de geschiedenis kan veranderen." Vreemd, dacht ik. Het graf van Jezus met familieleden ontdekt en ik weet hier niets vanaf. Zal dit fictie zijn, of echt? Dacht ik meteen. Dus ik sloeg ik het boek open en zag dat het geen fictie was en nam het boek mee naar huis. Thuis aangekomen begon ik meteen te lezen en mijn verbazing werd steeds groter: het graf van Jezus was ontdekt, met naast hem het graf van Maria Magdalena, zijn vrouw, en hun zoontje die ongeveer tien jaar oud was die Judas heet en zijn moeder Maria.
Hieronder heb ik belangrijke stukjes uit het boek dat door Simcha Jacobovici en Charles Pellegrino is geschereven opgeschreven, maar toch vond ik het vreemd dat deze ontdekking geen wereldnieuws is geweest. Maar nu snap ik het wel, want door deze vondst wordt er fysiek bewijs geleverd dat Jezus vier broers, twee zussen, een vrouw en een zoon had. In het boek staat hierover het volgende: "Als Maria maagd was, hoe kan Jezus dan vier broers en twee zussen hebben gehad? Dat probleem werd werd overigens opgelost door zijn broers en zussen tot halfbroers en -zussen of tot neven en nichten te maken. Maar er waren ook vragen die meer moeilijkheden opleverden, zoals: 'Als Jezus en zijn volgelingen de sabbat vierden, de koosjere wetten volgden en besnijdenis toepasten, waarom doen de christenen dat dan niet?' Uiteraard kunnen er altijd theologische antwoorden worden geformuleerd, maar het was het beste de mensen die ooit zelf met Jezus waren omgegaan helemaal te negeren. Eenvoudig gezegd brachten de joodse christenen, door praktiserend joods te blijven, de vroege kerk in verlegenheid."
Het blijkt duidelijk dat de christelijke kerk de figuur Jezus enorm heeft aangepast, men heeft een god van hem gemaakt, terwijl hij een bijzonder mens was, met een vrouw en een zoon. Hij was een mens en dus stervelijk, op mij komt hij over als een prachtig spiritueel ontwikkeld mens, met gelijkenissen die op Maya sjamanen lijken: een puur eerlijk liefdevol mens, die voor iedereen liefde toont. Maar jammer genoeg heeft de christelijke kerk dit beeld geheel vervormd. Zo rees Jezus op uit zijn dood, dat natuurlijk inhoudt dat zijn ziel naar de hemel ging, maar de christenen hebben ervan gemaakt dat hij fysiek naar de hemel ging en er dus ook geen fysiek lichaam van Jezus kan zijn. Zo heeft de kerk ook de zeer belangrijke rol van de vrouw in onze samenleving ondergeschikt gemaakt, door Maria Magdalena als hoer te bestempelen, terwijl ze juist een verlicht persoon was, die het dichtste bij Jezus stond. Op haar doodskist staat de naam Mariamne, waardoor de archeologen die de doodskisten al in 1980 opgraafden er niet aan dachten dat dit Maria Magdalena, de vrouw van Jezus, zou zijn. Maar na 1980 is men erachter gekomen dat de echte naam van Maria Magdalena Mariamne is. Uit het mitochondrishe DNA van Jezus en Mariamna kwam naar voren dat deze twee personen geen familie van elkaar zijn, en de enige reden waardoor men twee verschillende personen in één familiegraf legt is als ze man en vrouw van elkaar zijn.
Hoewel Maria Magdalena door de latere christelijke overlevering wordt vereenzelvigd met de overspelige vrouw die door Jezus gered wordt van van de dood door steniging, en ook met de niet bij name genoemde vrouw die zijn voeten wast en die afdroogt met haar haren, staan er in de evangelien zelf absoluut geen aanwijzingen dat Maria Magdalena de overspelige vrouw of de voeten wassende zondares is. Het enige wat we uit de evangelien weten, is dat Maria Magdalena altijd in het brandpunt van Jezus' leven aanwezig was, ook bij zijn dood en zijn opstanding. Volgens de evangelien staat zij aan de voet van het kruis, is zij de eerste die het lege graf ontdekt en is zij ook de eerste die een ontmoeting heeft met de verrezen Messias. Het zijn de niet-canonieke teksten zoals het gnostische Evangelie van Maria Magdalena en de Handelingen van Filippus die ons een completer beeld kunnen verschaffen. Daar speelt zij een belangrijke rol als geliefde apostel, genezeres, predikster en 'meester'. In het Nieuwe Testament (1Kor.16) wordt ook over Jezus gesproken als 'Mara' of 'Meester'. Ook in de Talpiottombe zien we dat de Mariamne-inscriptie eindigt met de woorden: 'ook bekend als Mara'.
In het graf zijn tien zogenaamde ossuaria gevonden, dit zijn doodskisten waar de beenderen worden bewaard; eerst werd de betreffende persoon begraven en na een tijdje werden de beenderen in de uiteindelijk doodskist, een ossuarium, gelegd. Op een kist staat de naam Yosa, in het evangelie van Marcus wordt Yosa, of Joses in het Grieks, expliciet vermeld als één van de vier broers van Jezus. Ook is er een ossuarium met het opschrift: "Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus." Samen met de gegevens van de patinadeterminatie (dit zijn natuurlijke afzettingen in de grot 4 meter onder de grond, waar ze zijn gevonden) uit New York, toonde de analyse die professor Krumbein had gemaakt van de aanslag in de hoofdletters van de 'Jakobus'-inscriptie, aan dat er 'redelijkerwijs geen twijfel mogelijk was' dat de ossuaria met de inscripties 'Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus' en 'Jezus, zoon van Jozef' ooit samen duizenden jaren in dezelfde graftombe hadden gestaan. De doodskist van Jakobus stond namelijk niet in het magazijn in Jeruzalem, deze doodskist was vlak na de vondst in 1980 illegaal verkocht; de samenstelling van de natuurlijke afzettingen toonden 100% aan dat deze doodskist uit de hetzelfde familiegraf kwam.
Statistisch gesproken zou het feit dat we 'Jakobus, zoon van Jozef' aan de tombecluster konden toevoegen, in wezen bewijzen dat de Talpiottombe (dit is de bijnaam van het familiegraf van Jezus) de graftombe van Jezus van Nazaret was. 'De bijkomende waarschijnlijkheidsfactor dir de inscriptie van het Jakobus-ossuarium bood,' had Feuerverger geopperd, 'zou onze waarschijnlijkheden terugbrengen tot extreem kleine getallen: in de zone van één op de dertigduizend. En dat zou heel, heel opmerkelijk zijn.
Wat ook interessant is: uit het mitochondrische DNA van Jezus en Maria Magdalena blijkt dat hun haar en hun ogen donker waren geweest. Het haar van Jezus was in feite waarschijnlijk krullend geweest, zelfs 'kroezend'. Hoe het ook zij: waarschijnlijk leek Jezus in niets op die blanke man met zijn steile blonde haar en blauwe ogen die sinds de tijd van de renaissance-schilders in vrijwel iedere kerk ter wereld is afgebeeld.
Alles bij elkaar lijken de evangelien, de niet-canonieke teksten, de mondelinge overleveringen, de DNA-tests en de archeologische vondsten allemaal hetzelfde verhaal te vertellen. Er was een zoon, en zijn laatste rustplaats was naast die van zijn vader, zijn moeder, zijn oom en zijn grootmoeder in een familiegraf halverwege hun voorouderlijke thuishaven Betlehem en Jeruzalem, waar zij hadden gehoopt hun dynastieke troon te vestigen.
Afgelopen maandag liep ik in de bibliotheek en kwam een boek tegen met de titel: "Het Familiegraf van Jezus. Dé ontdekking die de geschiedenis kan veranderen." Vreemd, dacht ik. Het graf van Jezus met familieleden ontdekt en ik weet hier niets vanaf. Zal dit fictie zijn, of echt? Dacht ik meteen. Dus ik sloeg ik het boek open en zag dat het geen fictie was en nam het boek mee naar huis. Thuis aangekomen begon ik meteen te lezen en mijn verbazing werd steeds groter: het graf van Jezus was ontdekt, met naast hem het graf van Maria Magdalena, zijn vrouw, en hun zoontje die ongeveer tien jaar oud was die Judas heet en zijn moeder Maria.
Hieronder heb ik belangrijke stukjes uit het boek dat door Simcha Jacobovici en Charles Pellegrino is geschereven opgeschreven, maar toch vond ik het vreemd dat deze ontdekking geen wereldnieuws is geweest. Maar nu snap ik het wel, want door deze vondst wordt er fysiek bewijs geleverd dat Jezus vier broers, twee zussen, een vrouw en een zoon had. In het boek staat hierover het volgende: "Als Maria maagd was, hoe kan Jezus dan vier broers en twee zussen hebben gehad? Dat probleem werd werd overigens opgelost door zijn broers en zussen tot halfbroers en -zussen of tot neven en nichten te maken. Maar er waren ook vragen die meer moeilijkheden opleverden, zoals: 'Als Jezus en zijn volgelingen de sabbat vierden, de koosjere wetten volgden en besnijdenis toepasten, waarom doen de christenen dat dan niet?' Uiteraard kunnen er altijd theologische antwoorden worden geformuleerd, maar het was het beste de mensen die ooit zelf met Jezus waren omgegaan helemaal te negeren. Eenvoudig gezegd brachten de joodse christenen, door praktiserend joods te blijven, de vroege kerk in verlegenheid."
Het blijkt duidelijk dat de christelijke kerk de figuur Jezus enorm heeft aangepast, men heeft een god van hem gemaakt, terwijl hij een bijzonder mens was, met een vrouw en een zoon. Hij was een mens en dus stervelijk, op mij komt hij over als een prachtig spiritueel ontwikkeld mens, met gelijkenissen die op Maya sjamanen lijken: een puur eerlijk liefdevol mens, die voor iedereen liefde toont. Maar jammer genoeg heeft de christelijke kerk dit beeld geheel vervormd. Zo rees Jezus op uit zijn dood, dat natuurlijk inhoudt dat zijn ziel naar de hemel ging, maar de christenen hebben ervan gemaakt dat hij fysiek naar de hemel ging en er dus ook geen fysiek lichaam van Jezus kan zijn. Zo heeft de kerk ook de zeer belangrijke rol van de vrouw in onze samenleving ondergeschikt gemaakt, door Maria Magdalena als hoer te bestempelen, terwijl ze juist een verlicht persoon was, die het dichtste bij Jezus stond. Op haar doodskist staat de naam Mariamne, waardoor de archeologen die de doodskisten al in 1980 opgraafden er niet aan dachten dat dit Maria Magdalena, de vrouw van Jezus, zou zijn. Maar na 1980 is men erachter gekomen dat de echte naam van Maria Magdalena Mariamne is. Uit het mitochondrishe DNA van Jezus en Mariamna kwam naar voren dat deze twee personen geen familie van elkaar zijn, en de enige reden waardoor men twee verschillende personen in één familiegraf legt is als ze man en vrouw van elkaar zijn.
Hoewel Maria Magdalena door de latere christelijke overlevering wordt vereenzelvigd met de overspelige vrouw die door Jezus gered wordt van van de dood door steniging, en ook met de niet bij name genoemde vrouw die zijn voeten wast en die afdroogt met haar haren, staan er in de evangelien zelf absoluut geen aanwijzingen dat Maria Magdalena de overspelige vrouw of de voeten wassende zondares is. Het enige wat we uit de evangelien weten, is dat Maria Magdalena altijd in het brandpunt van Jezus' leven aanwezig was, ook bij zijn dood en zijn opstanding. Volgens de evangelien staat zij aan de voet van het kruis, is zij de eerste die het lege graf ontdekt en is zij ook de eerste die een ontmoeting heeft met de verrezen Messias. Het zijn de niet-canonieke teksten zoals het gnostische Evangelie van Maria Magdalena en de Handelingen van Filippus die ons een completer beeld kunnen verschaffen. Daar speelt zij een belangrijke rol als geliefde apostel, genezeres, predikster en 'meester'. In het Nieuwe Testament (1Kor.16) wordt ook over Jezus gesproken als 'Mara' of 'Meester'. Ook in de Talpiottombe zien we dat de Mariamne-inscriptie eindigt met de woorden: 'ook bekend als Mara'.
In het graf zijn tien zogenaamde ossuaria gevonden, dit zijn doodskisten waar de beenderen worden bewaard; eerst werd de betreffende persoon begraven en na een tijdje werden de beenderen in de uiteindelijk doodskist, een ossuarium, gelegd. Op een kist staat de naam Yosa, in het evangelie van Marcus wordt Yosa, of Joses in het Grieks, expliciet vermeld als één van de vier broers van Jezus. Ook is er een ossuarium met het opschrift: "Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus." Samen met de gegevens van de patinadeterminatie (dit zijn natuurlijke afzettingen in de grot 4 meter onder de grond, waar ze zijn gevonden) uit New York, toonde de analyse die professor Krumbein had gemaakt van de aanslag in de hoofdletters van de 'Jakobus'-inscriptie, aan dat er 'redelijkerwijs geen twijfel mogelijk was' dat de ossuaria met de inscripties 'Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus' en 'Jezus, zoon van Jozef' ooit samen duizenden jaren in dezelfde graftombe hadden gestaan. De doodskist van Jakobus stond namelijk niet in het magazijn in Jeruzalem, deze doodskist was vlak na de vondst in 1980 illegaal verkocht; de samenstelling van de natuurlijke afzettingen toonden 100% aan dat deze doodskist uit de hetzelfde familiegraf kwam.
Statistisch gesproken zou het feit dat we 'Jakobus, zoon van Jozef' aan de tombecluster konden toevoegen, in wezen bewijzen dat de Talpiottombe (dit is de bijnaam van het familiegraf van Jezus) de graftombe van Jezus van Nazaret was. 'De bijkomende waarschijnlijkheidsfactor dir de inscriptie van het Jakobus-ossuarium bood,' had Feuerverger geopperd, 'zou onze waarschijnlijkheden terugbrengen tot extreem kleine getallen: in de zone van één op de dertigduizend. En dat zou heel, heel opmerkelijk zijn.
Wat ook interessant is: uit het mitochondrische DNA van Jezus en Maria Magdalena blijkt dat hun haar en hun ogen donker waren geweest. Het haar van Jezus was in feite waarschijnlijk krullend geweest, zelfs 'kroezend'. Hoe het ook zij: waarschijnlijk leek Jezus in niets op die blanke man met zijn steile blonde haar en blauwe ogen die sinds de tijd van de renaissance-schilders in vrijwel iedere kerk ter wereld is afgebeeld.
Alles bij elkaar lijken de evangelien, de niet-canonieke teksten, de mondelinge overleveringen, de DNA-tests en de archeologische vondsten allemaal hetzelfde verhaal te vertellen. Er was een zoon, en zijn laatste rustplaats was naast die van zijn vader, zijn moeder, zijn oom en zijn grootmoeder in een familiegraf halverwege hun voorouderlijke thuishaven Betlehem en Jeruzalem, waar zij hadden gehoopt hun dynastieke troon te vestigen.
Door je verwijzing op GW ben ik bij deze blog terecht gekomen, interessant :-)
BeantwoordenVerwijderenOok leuk, n.a.v. het stukje over het uiterlijk van Jezus, is dit artikel:
http://archives.cnn.com/2002/TECH/science/12/25/face.jesus/index.html